Nederlands in de onderbouw
Nederlands in de onderbouw
  • Home
  • eindexamen oefenstof
  • boektoetsen A
    • Komt een vrouw bij de dokter
    • de Zeven Zussen
    • daglicht
    • Game on
    • Anne Frank
    • Wesley
    • het gouden ei
    • echte mannen eten geen kaas
    • Nouri
    • oorlog zonder vrienden
    • loverboys
    • Gordon
    • blauw water
    • het verotte leven van Floortje Bloem
    • Waanzin
  • boektoetsen B
    • Komt een vrouw bij de dokter
    • de Zeven Zussen
    • daglicht
    • Game on
    • Anne Frank
    • Wesley
    • het gouden ei
    • echte mannen eten geen kaas
    • Nouri
    • oorlog zonder vrienden
    • loverboys
    • Gordon
    • blauw water
    • het verotte leven van Floortje Bloem
    • Waanzin
  • spelling
    • werkwoordspelling oefenen
    • andere oefeningen
  • lezen
    • lezen: uitleg , video, oefeningen
  • taal en woordenschat
  • grammatica
    • zinsdelen >
      • zinsdelen oefenen
    • bijzin als zinsdeel
    • woordsoorten
  • formuleren
  • schrijven
  • spreken/kijken/luisteren
  • fictie en poëzie
    • stijlfiguren
    • (boek)opdrachten
  • extra lessen
  • werkvormen en activerende didactiek
  • Sociaal Emotioneel Leren
    • powerpoints bij de lessen
    • werkbladen bij de lessen
  • kahoot!
  • quizlet
    • 3 mavo
    • 4 mavo
  • contact
  • raadsels
  • exit tickets
  • Home
  • eindexamen oefenstof
  • boektoetsen A
    • Komt een vrouw bij de dokter
    • de Zeven Zussen
    • daglicht
    • Game on
    • Anne Frank
    • Wesley
    • het gouden ei
    • echte mannen eten geen kaas
    • Nouri
    • oorlog zonder vrienden
    • loverboys
    • Gordon
    • blauw water
    • het verotte leven van Floortje Bloem
    • Waanzin
  • boektoetsen B
    • Komt een vrouw bij de dokter
    • de Zeven Zussen
    • daglicht
    • Game on
    • Anne Frank
    • Wesley
    • het gouden ei
    • echte mannen eten geen kaas
    • Nouri
    • oorlog zonder vrienden
    • loverboys
    • Gordon
    • blauw water
    • het verotte leven van Floortje Bloem
    • Waanzin
  • spelling
    • werkwoordspelling oefenen
    • andere oefeningen
  • lezen
    • lezen: uitleg , video, oefeningen
  • taal en woordenschat
  • grammatica
    • zinsdelen >
      • zinsdelen oefenen
    • bijzin als zinsdeel
    • woordsoorten
  • formuleren
  • schrijven
  • spreken/kijken/luisteren
  • fictie en poëzie
    • stijlfiguren
    • (boek)opdrachten
  • extra lessen
  • werkvormen en activerende didactiek
  • Sociaal Emotioneel Leren
    • powerpoints bij de lessen
    • werkbladen bij de lessen
  • kahoot!
  • quizlet
    • 3 mavo
    • 4 mavo
  • contact
  • raadsels
  • exit tickets

powerpoints bij de lessen.

sel_les_1_kennismaking_wat_is_sel.pptx
File Size: 2525 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_2_normen_en_waarden.pptx
File Size: 1240 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_3_regels_en_afspraken_in_de_klas.pptx
File Size: 1091 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_4_diversiteit.pptx
File Size: 1431 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_5_verbale_communicatie.pptx
File Size: 1623 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_6_non-verbale_communicatie.pptx
File Size: 770 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_7_its_up_to_you_cyberpesten.pptx
File Size: 588 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_8_samenwerkingsvaardigheden_1-laptopvrar.pptx
File Size: 175 kb
File Type: pptx
Download File

sel_les_9_samenwerkingsvaardigheden_2.pptx
File Size: 336 kb
File Type: pptx
Download File

DE DOELEN VAN SEL
​
Besef hebben van jezelf
  • Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
  • Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
  • Een gezond zelfvertrouwen

Besef hebben van de ander
  •  Empathie
  • Perspectief nemen
  • Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
  • Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren

Keuzes kunnen maken
  • Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
  • Bijdragen aan een positief klimaat in je school
  • ​Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement
  • Impulscontrole bij stressvolle situaties
  • Omgaan met heftige emoties
  • Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren
Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
Sociale druk weerstaan
Conflicten oplossen

Samenwerkingsvaardigheden
  • Talenten ontdekken van jezelf en elkaar
  • Taken kunnen verdelen
  • Luisteren naar elkaar
  • sociale vaardigheden die nodig zijn voor een goede samenwerking


Vooropgesteld: normen en waarden vormen het fundament van SEL. In iedere les zal dus aandacht besteed worden aan normen en waarden (ook als dit niet opgenomen staat in de planning).Daarnaast moet er iedere les theorie (werkboek/PowerPoint/webquest/enz) gekoppeld worden aan praktijk (energizer/werkvorm/toneel/enz).
Belangrijk om bij de start van een les terug te blikken op de vorige les: voelde je je veilig? Heb je nog nagedacht over de les? Waar ging de les over? Enz.
  Belangrijk: iedere leerling heeft het recht om te passen. Dat houdt in dat hij/zij een vraag over mag slaan zonder uitleg.

Website van Remco Vrancken, docent Nederlands