![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
DE DOELEN VAN SEL
Besef hebben van jezelf
Besef hebben van de ander
Keuzes kunnen maken
Zelfmanagement
Relaties kunnen hanteren
Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
Sociale druk weerstaan
Conflicten oplossen
Samenwerkingsvaardigheden
Vooropgesteld: normen en waarden vormen het fundament van SEL. In iedere les zal dus aandacht besteed worden aan normen en waarden (ook als dit niet opgenomen staat in de planning).Daarnaast moet er iedere les theorie (werkboek/PowerPoint/webquest/enz) gekoppeld worden aan praktijk (energizer/werkvorm/toneel/enz).
Belangrijk om bij de start van een les terug te blikken op de vorige les: voelde je je veilig? Heb je nog nagedacht over de les? Waar ging de les over? Enz.
Belangrijk: iedere leerling heeft het recht om te passen. Dat houdt in dat hij/zij een vraag over mag slaan zonder uitleg.
Besef hebben van jezelf
- Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
- Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
- Een gezond zelfvertrouwen
Besef hebben van de ander
- Empathie
- Perspectief nemen
- Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
- Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren
Keuzes kunnen maken
- Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
- Bijdragen aan een positief klimaat in je school
- Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag
Zelfmanagement
- Impulscontrole bij stressvolle situaties
- Omgaan met heftige emoties
- Doelgericht gedrag
Relaties kunnen hanteren
Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
Sociale druk weerstaan
Conflicten oplossen
Samenwerkingsvaardigheden
- Talenten ontdekken van jezelf en elkaar
- Taken kunnen verdelen
- Luisteren naar elkaar
- sociale vaardigheden die nodig zijn voor een goede samenwerking
Vooropgesteld: normen en waarden vormen het fundament van SEL. In iedere les zal dus aandacht besteed worden aan normen en waarden (ook als dit niet opgenomen staat in de planning).Daarnaast moet er iedere les theorie (werkboek/PowerPoint/webquest/enz) gekoppeld worden aan praktijk (energizer/werkvorm/toneel/enz).
Belangrijk om bij de start van een les terug te blikken op de vorige les: voelde je je veilig? Heb je nog nagedacht over de les? Waar ging de les over? Enz.
Belangrijk: iedere leerling heeft het recht om te passen. Dat houdt in dat hij/zij een vraag over mag slaan zonder uitleg.